top of page
  • Peter Binó

S plným zobákom

Za tých pár rokov čo fotím sa mi veľakrát stalo, že aj počas obyčajnej bezvýznamnej prechádzky som zažil alebo zistil veľmi zaujímavé skutočnosti. Nebolo tomu inak ani naposledy, keď sme sa s Palom motali okolo vody a hľadali nejaké miesta na filmovanie a fotenie. Všimli sme si okrem iného aj párik vodnárov potočných. Na tom by nebolo nič zvláštne, keďže sa tu vyskytujú celkom bežne. Zaujímavé bolo ale to, že po bližšom skúmaní sme zistili, že nalietavajú pod skalný previs. Aj samec aj samička usilovne lietali s plným zobákom okolo malého vodopádu.

Ešte počas cesty domov som "gúglil" informácie o ich hniezdení, kde sa na prvej stránke na ktorú som natrafil písalo, že začínajú hniezdiť koncom marca. Usúdili sme teda, že to čo nosia v zobáku je stavebný materiál a oni začínajú stavať hniezdo. No po príchode domov mi to nedalo a trošku som si začal o nich čítať. Na drvivej väčšine stránok sa písalo, že začína hniezdiť koncom marca. V jednom článku som sa ale dočítal, že už koncom marca môžu byť počas miernych zím v hniezde odrastené mláďatá. Spočiatku sa mi to nechcelo veriť, zima tento rok nebola výrazne slabšia. Skôr naopak. Snehu bolo viacej ako po minulé roky. Neostávalo teda nič iné, ako sa ísť presvedčiť na vlastné oči. Po príchode na miesto som bol trošku sklamaný. Sadnúť k vode sa nedalo, prekážali prevísajúce konáre hustého kríka. Už som bol takmer na odchode, keď som si povedal, že to predsa skúsim. Sadol som si navrch, nad vodopád, zamaskoval sa a čakal čo sa stane. Netrvalo dlho a na skalu si sadol prvý vodnár. Neviem či išlo o samca alebo samičku. Sú úplne rovnaký. Samozrejme, že na prvý pokus sa fotky moc nepodarili. Na fotke bolo veľa vody a tak som sa posunul o pár centimetrov doprava. Opäť prílet a znova tie fotky neboli nič moc. Posunul som sa teda asi o pol metra vpred. "Teraz to je ono", pomyslel som si. No to bola tá ľahšia časť fotenia. Ozajstná vysoká škola zaostrovania a komponovania. Autofocus lietal hore dole pomedzi striekajúcu vodu ako šialený. K tomu vodnár poskakoval po kameni. Toto všetko sa dialo podľa úplne náhodného algoritmu, že by sa zaň nehanbil najvýkonnejší počítač od Billa Gatesa. Neostrých alebo rozmazaných fotiek bolo veľké množstvo aj kvôli zamračenej oblohe. No aj napriek všetkým peripetiám sa zopár záberov podarilo.

 

Vodnár potočný -Cinclus cinclus-

 

Zistenie že už nosia do hniezda potravu však bolo o to cennejšie. Párik vodnárov sa poponáhľal a v hniezde už sedí niekoľko hladných krkov. Verím že sa usilovným rodičom podarí úspešne vychovať už narodené mláďatá a snáď sa za nimi ešte niekedy vyberiem.

Každá chvíľa v prírode je niečím zaujímavá. Vždy tam strávim príjemné chvíle alebo zažijem niečo vzrušujúce. Tentokrát som sa niečo nové naučil.



46 views0 comments

Recent Posts

See All
  • Facebook Social Icon
bottom of page