top of page
  • Peter Binó

Krikľúň

Tohtoročná jeseň odštartovala vcelku nepriaznivým počasím. Dážď a vietor sú na dennom poriadku a len sem tam sa spomedzi mrakov ukážu slnečné lúče. A dažde zrejme neprospievajú ani tejto jelenej ruji. Ručanie jeleňov je tento rok počuť akoby o čosi menej, ale pevne verím, že sa to ešte len rozbehne.

No a keď sa po celodennom čakaní urobilo hodinové okno medzi dvoma vlnami dažďa, neváhal som ani sekundu a vybral som sa za jeleňmi. Na miesto som prišiel ešte keď pršalo a tak som ešte chvíľku čakal v lese a upravoval prístupovú/únikovú cestičku. Akonáhle dážď ustával, sadol som si na kraj lúky. Zver na seba nenechala dlho čakať. S poslednými kvapkami sa pomaličky vynárala z húštia na pašu. Prvé išli lane s jelienčatami. Najprv vyšlo na lúku nesmelo len pár kusov. O pár minút ich tam bolo odhadom 30, a lúka sa doslova hemžila životom. Jelienčatá bučali ich charakteristickými hlasmi zo všetkých strán a z veľkej čriedy sa tvorili menšie skupinky. Po hodnej chvíli sa ukázal aj pán háremu, ktorého som tam videl už niekoľkokrát. Jeleň nie najväčší, no o to bojovnejší. Žiadneho soka k nim nepustil. Ak sa aj nejaký ozval z neďalekých húštin, okamžite si to s ním išiel vybaviť. Jeleničky si strážil dôsledne a obiehal okolo nich ako družica. Dúfal som, že pri jednom takomto výlete sa príde ukázať aj bližšie. Vtedy sa jedna skupinka jeleníc vybrala bližšie ku mne. Nehybne som pozoroval dianie a s prstom na spúšti som čakal na správny moment. Jeleň na chvíľku odbehol do krovia urobiť si poriadky so sokmi a postupne sa 30 kusové stádo dostalo až ku mne. Ani som nedýchal. Keď to po návrate zbadal vládca háremu, okamžite vyštartoval a začal si svoje dámy zaháňať späť. Obiehal okolo čriedy ako pes okolo ovečiek a s mocným ručaním dával na známosť, že on je tu pánom.

 

Jeleň lesný -Cervus elaphus-

 

Postupne ich zahnal späť k húštinám, kde sa mi stratili z dohľadu. A ako na potvoru, potom sa oblačnosť roztrhla a spomedzi ťažkých mrakov sa ukázalo slnko.

Nasledujúce ráno sa z tých miest ozvala rana a tak dúfam, že jeleň ešte žije a túto ruju sa ešte stretneme.

Recent Posts

See All
  • Facebook Social Icon
bottom of page