top of page
  • Peter Binó

Dlhá cesta ku Canon-u 7DmkII


V nasledujúcom článku by som vám chcel priniesť krátku recenziu na fotoaparát, ktorý nosím v ruksaku už takmer rok, z pohľadu wildlife fotografa.

 

Mojím prvým fotoaparátom bol Canon 500D, s ktorým som fotil od roku 2007. Naučil som sa na ňom základy práce so zrkadlovkou. Vyšiel v rovnakom roku ako legendárny Canon 7D mk I. Malý, ľahký, plastový, avšak na učenie ako stvorený. 9 ostriacich bodov, biedne pokrývajúcich snímanú scénu. Jediný použiteľný v horších svetelných podmienkach bol stredový(krížový). Často krát aj ten v skorých ranných alebo neskorých večerných hodinách, ktoré sú pre fotografa divokej zvery esenciálne, len bezúspešne preostroval z nuly na nekonečno a spať. A ak náhodou zaostril, citlivosť (ISO) zatiahla „ručnú brzdu“ pri hodnote 1600. Po softvérovom odšumení sa na fotku ešte dalo pozerať. S rýchlosťou snímania 3.4 záberu (RAW) za sekundu to nie je fotoaparát stavaný na akčné scény, aj keď sa mi s ním podarilo odfotiť mnoho pekných záberov.

 
 

Väčšinou som tak čakal kým objekt zastane, alebo sa hýbe len minimálne, zaostril stredovým bodom a prekomponoval. Týmto procesom som však prišiel o veľa záberov.

Neskôr si sestra zaobstarala Canon 60D, s ktorým som fotil ako s hlavným fotoaparátom jeleniu ruju v roku 2014. Výklopný displej, lepšia ergonómia, menej šumu pri vysokých ISO, lepšie pokrytie ostriacimi bodmi, rýchlosť snímania. To boli pre mňa hlavné plusy. V tom momente som začal zvažovať upgrade „500vky“. V tom období sa na trhu objavil nástupca 60D, s revolučným dual-pixel zaostrovaním v režime živého náhľadu (ktoré bolo mimochodom v predošlých fotoaparátoch takmer nepoužiteľné keď slnko zašlo za oblaky a zo scény sa stratil aký taký kontrast, o životnosti baterky nehovoriac, plne nabitá začala blikať na červeno pár sekúnd po prepnutí do živého náhľadu). Hodiny a hodiny som strávil pri recenziách, testoch, porovnaniach. Výklopný dotykový displej, 19 ostriacich bodov (všetky krížové), vylepšená redukcia šumu pri vyšších ISO, 7 snímkov za sekundu, používanie videa s rýchlym kontinuálnym preostrovaním už malo zmysel. Znelo to ako sen. Nie je všetko zlato, čo sa blyští. Internetom sa začalo šíriť mnoho negatívnych recenzií od nespokojných zákazníkov. Drvivá väčšina mala problémy s klasickým ostrením v kombinácii so svetelnými objektívmi (do f2,8). Svetelný objektív mám len jeden (Canon 100mm f2,8 Macro USM) a tak som bol ochotný podstúpiť to riziko a 70D som objednal. Celý natešený, plný očakávania som poň išiel do predajne. Nevedel som sa dočkať prvého fotolovu. Nastalo však sklamanie. Aj po kalibrácii pomocou mikronastavenia autofocusu som v spolupráci s Canonom 400mm f5,6L USM nevedel dosiahnuť takmer žiadne ostré fotky. To ma stálo fotku jazveca, ktorý sa ešte po svetle prechádzal po lesnej ceste a tak foťák putoval späť do obchodu, kde som si vyžiadal nový kus. Predajca sa ponúkol, že mi pošle testovací kus, aby sa zistilo, či vyššie uvedená kombinácia nie je spoľahlivá (ako to bolo pri niektorých kombináciách Canonu 7D a 400mm f5,6L USM). Po telefonickom rozhovore mi k 70D pribalili aj novinku 7DmkII. Nedbal som, taký stroj sa nedrží len tak v rukách. Testovanie oboch vyšlo dobre, stále som však bol rozhodnutý pre 70D, 7DmkII bol predsa len príliš drahý. Oba fotoaparáty som vrátil a čakal na novú 70tku. Problém s ostrením sa však opakoval, už to nebolo len nemožnosť dosiahnuť ostrú fotku, ale aj nekonzistentnosť výsledkov. Fotil som zo statívu a káblovou spúšťou a určité percento fotiek bolo menej ostrých ako ostatné, ktoré už boli už aj tak neostré. Sklamaný som fotoaparát vrátil nadobro.


Prešiel nejaký čas, počet fotiek nafotených s 500vkou už prekračoval hranicu životnosti uzávierky. V hlave sa mi čoraz častejšie prehrával scenár, že sa dostanem k nejakému záberu a zrazu fotoaparát neuvoľní uzávierku. Jelenia ruja, sviatok každého fotografa sa blížila neúprosne. Ďalej som už neotáľal. Od vrátenia 70D sa mi podarilo ušetriť nejaké peniaze a tak som sa odhodlal k objednávke.

 

Prvé čo človeka po prechode z 500D na 7DmkII prekvapí je rozdiel vo váhe (480g pri 500D/910g pri 7DII) a rozmeroch. Keď teraz spätne porovnám držanie oboch tiel, menší brat z toho vyjde naozaj ako menší, takmer ako hračka. Ruky mám však veľké a tým pádom to bol posun k lepšiemu. Drží sa istejšie ale niekto s menšími rukami môže mať problém s prehmatávaním na tlačidlá.


Pribudol slot pre pamäťové karty CF (Compact Flash), kde je možné nastaviť napríklad nahrávanie videa na rýchlejšiu z kariet a fotografie na druhú.


Fotoaparát má zabudovaný intervalometer, s ktorým môžete nafotiť, dnes populárne, časozberné videá aj bez špeciálnych diaľkových spúští.


Ďalšia vec, ktorá mi učarovala je rýchlosť. Či už rýchlosť snímania 10 záberov za sekundu alebo celková odozva fotoaparátu. A ten zvuk!! Príjemné klepanie pri plnej rýchlosti a takmer nepočuteľné v tichom režime (3snímky za sekundu). Ďalším pozitívnym aspektom bolo ostrenie. Bleskurýchle presné preostrovanie v rámci 65 krížových bodov, ktoré sú rozmiestnené takmer po celej snímanej scéne. Prepínanie medzi ostriacimi bodmi je jednoduché a veľmi rýchle. Možnosti nastavenia ostrenia, a fotoaparátu celkovo sú bezhraničné. Užívateľ si môže ľubovoľne nastaviť takmer každý volič podľa seba, alebo aby priblížil/zjednotil ovládanie 2 rôznych tiel. Nastavenie ostrenia je hotová veda. Výrobcovia vytvorili samostatnú 50-stranovú príručku, pre pochopenie a prispôsobenie si všetkých možností. Od výberu ostriacich bodov, skupín alebo zón, cez rôzne situácie. Pre ilustráciu spomeniem mód pre sledovanie objektu a ignorovanie prekážok alebo pre objekty, ktoré náhle zrýchľujú alebo spomaľujú, atď. Každému z týchto prípadov môžu byť ešte dodatočne upravené parametre (Sledovacia citlivosť, Zrýchlenie/spomalenie sledovania, Automatické prepínanie AF bodov). Takže je čo študovať.


Hľadáčik je kategória sama o sebe. Obsahuje všetky informácie, ktoré fotograf potrebuje na to, aby nastavil fotoaparát na zachytenie momentu bez toho, aby od neho odlepil oko. Samozrejme, všetko sa dá prispôsobiť a nastaviť podľa potreby.


Čo sa týka citlivosti, vidím tu zlepšenie oproti 500D. Núdzovo by som využil ISO 3200, strop však ostáva na hranici 1600, kde však šum už tak neruší. Áno, v tomto ma nový prístroj neposúva, ale je to APS-C formát, fyzika zrejme nepustí a veľa sa s tým už nedá robiť. Vo všetkom ostatnom je úroveň niekde úplne inde.


Aby som nebol prehnaný optimista, je zopár vecí ktoré ma sklamali. Na prvom mieste je to absencia výklopného displeja. Neoceniteľná pomôcka, hlavne pri krkolomných polohách počas fotenia makra, alebo natáčania videa na koncertoch a pod. Wifi, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou takmer všetkých zariadení v dnešnej dobe si tu nenašla miesto. Nie som úplný zástanca stratégie odfoť a hneď to nahraj na sociálne siete, a väčšinou by som mal túto vymoženosť vypnutú. Viem si však predstaviť, že fotograf športových alebo iných spoločenských podujatí by tieto možnosti určite využil, pre zasielanie menších „náhľadových“ JPG-čiek. Bohužiaľ. Môžeme si to vysvetliť väčšou odolnosťou konštrukcie. Dôvod nepoužitia dotykovej obrazovky je mi ale neznámy a myslím, že ničím neodôvodniteľný. Zaostrovanie v režime so živým náhľadom pomocou dotyku prstu na konkrétnu časť scény je jednoduchšie, rýchlejšie a presnejšie ako pohybovať hore dole multiovládačom, ktorým napríklad pri natáčaní videa roztrasiete celý obraz. Aby som nezabudol, vo fotoaparáte je zabudovaný GPS modul. Túto funkciu mám však od prvého zapnutia vypnutú. Je to neuveriteľný žrút batérie a všetky miesta fotenia mám zaznamenané v šedej kôre mozgovej. Nechodím zatiaľ do dažďových pralesov, kde by som sa (možno) dokázal stratiť a všetky svoje výpravy plánujem dopredu, čiže viem kde som čo fotil. Namiesto toho tu už naozaj mohli zabudovať WiFi, ktorá by umožňovala aj ovládanie fotoaparátu na diaľku pomocou smartfónu (vynikajúca pomôcka pri fotení plachých zvierat). V neposlednom rade ma neočarili obmedzenia pri zázname videa s frekvenciou 60fps. Mnoho z nedostupných funkcíí je už implementovaných v 80D. To môže napovedať ich sprístupnenie pri novej verzii firmwaru, ale to je len špekulácia.

 

Canon 7D Mark II asi neočarí krajinkárov alebo ľudí fotiacich v ateliéroch, to ani nebola cieľová skupina. Svojich fanúšikov si ale určite nájde v radoch športových a wildlife fotografov. Až v týchto dvoch žánroch sa naplno ukážu jeho prednosti.

+/-

+ ergonómia

+ utesnenie voči poveternostným vplyvom

+ slot na CF kartu

+ intervalometer

+ rýchlosť snímania (10 RAW/s)

+ ostriace body (65 krížových)

- displej nie je dotykový, ani výklopný

- absencia wifi

 

Na záver si môžete pozrieť zopár ukážkových fotiek.

23 views0 comments

Recent Posts

See All
  • Facebook Social Icon
bottom of page